22 Şubat 2016 Pazartesi

EK GIDAYA GEÇİŞ SEZON:1 BÖLÜM:2

EMZİRME ÜZERİNE

Bugün emzirme üzerine kendi deneyimlerim,okuduklarım ve öğrendiklerimle ilgili birkaç şey yazmak istiyorum.Arda'yı 15 ay emzirebildim ben.11.ay çalışmaya başladım.Önce gün içinde buzluktaki süt stoğumu tükettiler,sonra klinikte sağıp eve getirdiklerimi,onlar bitince gündüz normal süte geçti.Sadece gece uyku öncesi emzirme kaldı.Derken tek memeye indik,diğerindeki süt üretimi durmuştu.Bu arada Arda da artık isteksizdi.Sonra bir gece karşılıklı anlaşarak ayrılmaya karar verdik.Sadece bir gecede sırtını okşayarak ve şarkı söyleyerek noktaladık bu işi.

Kayra'da ne olacak tam bilemiyorum.Arda'da işe dönmek istedim,Kayra'da şu an öyle bir isteğim ve acelem yok,evde yaymış oturuyorum(oturmak?).Ama 15 aydan daha uzun süre emzirme isteğim de yok açıkcası(15.ay tekrar konuşalım).Tabi Kayra isterse başımın üstü de diyebilirim.Ama şundan eminim ki sütüm olduğu sürece ilk bir yıl ağırlık hep anne sütü olacak.

İkisi de ilk altı ay anne sütü aldılar.Arda problemsizdi,işler hiç karışmadı.Emdi,uyudu,kalktı,emdi,bazen emmedi.Açıkçası hatırlamıyorum da ne zaman emerdi?Nasıl emerdi?Doğaldı herşey,sorgusuz,sualsiz.

Kayra'da 2.aydan 3.aya geçerken eğitim adı altında kendi hür irademle işi az kalsın batırıyordum ki son anda "ne yapıyorum ben yahu?" diyerek toparladım.Zaten herhalde ilk çocuğu 0-6 ay arası tereyağından kıl çeker gibi büyütüp ikinci çocukta aval aval bakan bir ben varımdır şu hayatta diye düşünüyorum. 2 saatte bir 5-10 dakika uyku öncesi emip uyumak isteyen çocuğu ben 3 saatte bir,uykudan kalkınca,en az 15 dakika emzirmeliyim diyerek(çünkü Tracy Hogg öyle diyordu,yoksa hatalı ebeveyn olurdum)strese sokup,kendimi de sinir edip 3 gün içinde falan sütümü azalttım.Birden  daha önce anne olduğum geldi aklıma,vazgeçip eski sisteme geri döndüm.

Sonra da Harvey Karp ve Carlos Gonzales'in kitaplarını okuyarak durumu iyice sabitledim.Diyor ki Carlos Gonzales'in kitabında;

1-Çocuğunuza güvenin:O ne zaman emip ne zaman emmeyeceğine karar verebilecek kadar akıllı.

2-Emzirme arasındaki süreyi uzatmaya çalışmayın:Bırakın ne zaman istiyorsa o zaman,ne kadar istiyorsa o kadar emsin.Kayra hazır olmadığında 3 saat kuralını uygulamaya çalışınca sütüm azaldı.Çünkü sütün olması için tek şart onun istediği zaman ve istediği kadar,doğru bir pozisyonda emmesi.Sen niye doğaya karşı çıkıyorsun değil mi?Ama olayı kendi akışına bırakınca herşey yoluna girdi.Şu an 6. ayda gündüz 3 ya da 4 saatte bir emiyor.Gece 1 ya da 2 kez emiyor.Gece emzirmelerinin arasına en az 4-5 saat koymaya çalışıyorum.Ama bunu ağlama sesine göre değerlendiriyorum.Eğer emzirip uyuttuysam ve 1 saat sonra kalktıysa bu açlık için olmuyor genelde.Uyanıp yeniden uykuya dalamıyor.Bu aşamada baba devreye girip onu uyutuyor.Uyuduysa ve 4 ya da 5 saat sonra kalktıysa emziriyorum.Hep mi böyle oluyor?Hayır,geçen gece 2 saatte bir kalktı,babasını itti ve her kalktığında genizden gelen bir ağlama sesi vardı,emmek istiyordu.Emzirdim,uyudu.Büyüme atağı olduğunu düşündüm.Çünkü 2-3 gece sürdü bu olay.

3-Emme süresine takılmayın:Beni en çok kendimden şüphe ettiren bu süre meselesi oldu.Çünkü sevgili Tracy Hogg'un kitabında bir bebek 5 dakika emiyorsa ve bir saat sonra tekrar emmek istiyorsa o "atıştırmacı bebek"olabilir ,tam doymadığı için de sık sık uyanır gibi bir cümle yazıyordu.Yanlış anlaşılmasın doyabileceği de yazıyordu ama minimum 15 dakika emmeli diye de bir süre veriyordu.Ben Kayra'yı maksimum 7-8 dakika emzirebiliyordum o da tek memeden.Sonra kafasını çevirip,hayata kaldığı yerden devam ediyordu.Ben de kesin kararımı verdim,hata bendeydi,daha uzun süre emzirmeliydim,Kayra'yı kendisinin istediği kadar emmesine izin verdiğim için onu "atıştırmacı bir bebek" yapmıştım.O yüzden de sık sık uyanıyordu. Ama kitapta der ki bazı bebekler 2-3 ay civarında 5,7 hatta 3 dakikada tüm ihtiyaç duydukları sütü emebilecek yetkinliği kazanır.Ama bunu annelere söylemezler ve her bebeğe ortalama aynı süreyi önerirler.Gerçekten de Kayra zaten güçlü emme refleksiyle ilk başta acayip bir hızla emip 5.dakikada doyuyordu.Yani 3-4 dakika emmesi sütünüzün olmadığı yada bebeğinizin doymadığı anlamına gelmiyormuş.

4-Sütün artması için birşeyler yapmak gerekli mi?Burası benim en sevdiğim kısım.Bir kitap bir insanı ancak bu kadar rahatlatır.Bence yeni doğum yapan anneler eğer çevrelerinde çok fazla 50 yaş üstü kadın (anne,kayınvalide,onların gün arkadaşları,onların apartman komşuları,sizin kendi komşularınız,asansördeki teyzeler...)varsa az sonra aşağıda yazacağım cümleyi bir kağıda yazıp kapı girişine,görmezlerse diye salonda koltuğun karşısındaki duvara falan asmalılar.Ben şanslıydım.Etrafımda çok fazla insan yoktu.Genelde kendi arkadaşlarım vardı.Onlarda süt ve emzirme olayını çözmüş ve bitirmiş kişilerdi.Sormuyorlardı öyle "Süt var mı yok mu" diye.Varsa vardır yoksa da anneyi ilgilendirir diye susuyorlardı bence.Ama var öyle bir sürü teyze yeni anne olmuş kadının memesindeki süt miktarıyla kafayı bozup"Doyurabiliyor musun sen bu çocuğu?"diye bodoslama soran.SÜT MİKTARI ANNEYE DEĞİL ÇOCUĞA BAĞLIDIR.AZ SÜT İÇEN YA DA ÇOK SÜT İÇEN ÇOCUK VARDIR.ANNENİN SÜTÜ AZ YA DA ÇOK DEĞİLDİR.HER ZAMAN TAMI TAMINA ÇOCUĞUNA YETECEK KADARDIR.Bunlar benim cümlelerim değil kitapta yazan cümleler.Bir annenin bu cümleleri özümseyerek emzirmeye başlaması bile bence onu her olumsuzluğun karşısında 1-0 öne geçirir.Sözün özü aylık kontrollerde aldığı kiloyu doktoru yeterli buluyorsa ya da kiloyu az aldı ama fiziksel ve bilişsel gelişimi yerindeyse gece çok uyanıyor diye sütünüzün yetmediğini düşünmenin bir anlamı yoktur.

Bir annenin ancak aşağıdaki 3 durumda sütü yetersiz kalırmış.
 *Bebek yeteri kadar emmiyorsa(hastaysa,karnı suyla ya da bitki sularıyla şişirildiyse veya ona biberon verildiyse)
 *Bebek kötü bir şekilde emerse(emziğe ya da biberona alıştığı için dilini yanlış yerleştiriyor ya da çok kilo kaybettiği için zayıf düştüyse)
 *Bebeğe emme fırsatı verilmezse(çünkü bir saat düzeni tuturulmaya çalışılır ya da meme istediğinde emzikle oyalanması sağlanır)
"Bu üç durum haricinde bütün annelerin tamı tamına çocuklarının ihtiyaç duyduğu kadar sütü olacaktır" diyor Carlos Gonzales.

Ben 2 bebeğimde de sütümün artması için ekstra hiçbir şey yemedim.Sadece gazları olmasın diye günde bir fincan rezene çayı içtim.Suyu her zamanki gibi günde 1,5 litre içtim.Her zaman sabahları iyi kahvaltı yapar,mutlaka bir yumurta yerim.Genelde de dengeli beslenmeye çalışırım ama bunu emzirdiğim için değil genel olarak yaparım(yapardım.Son 2-3 ayda biraz sapıtmış olabilirim ,tatlıyı abartmış olabilirim,doğum kilolarımı nerdeyse verip sonra üstüne 3 kilo almış olabilirim.Bu ayrı yazı konusudur.)İlk başlarda Kayra'yı her emzirdiğimde beynimdeki susama merkezi sinyal veriyordu, deli gibi su içmek istiyordum.O da zamanla geçti.Arda'da böyle birşey olmamıştı ama Kayra'da çok belirgindi.Aslında tek bir gerçek var.Yorgunsam,uykusuzsam,moralim bozuksa daha az süt oluyor,dinlenmiş ve moralliysem daha çok süt oluyor.Anne psikolojisi herşeydir kısaca.

Süt ve emzirme konusunda genel olarak çok rahattım,hala çok rahatım.Ama tabiki her ay düzenli doktor kontrolleriyle(10 gün gecikmeli düzenli kontroller)ve doktorumuzun verdiği tavsiyelerle de bu işi götürdüğümüzü söylemek gerek.Doktorumuz da anne sütü konusunda son derece hassastı ilk 6 ay.Katı gıda için bile çok acelesi olmadı.Öncelik anne sütü diyerek bizi destekledi.

Özellikle herşeyi Kayra'nın kontrolüne bırakınca zamanla taşlar yerine oturdu.Çok erken açmaya çalıştığım emzirme araları artık kendiliğinden 3 saate çıktı.Bazen bir seferde 10-15 bazen 20 dakika emiyor(ben zorlamıyorum o emiyor)ve çok daha uzun süre tok duruyor.Geceleri 1 ya da 2 sefer emmek için kalkıyor.Arada uyanıp emmeden yeniden uykuya daldığı oluyor.Ağlama sesine göre acıkıp acıkmadığını anlayabiliyorum.Ama bunları hem 6.ayda hem de 2.çocukta ancak yapıyorum.Üçüncüde tabiki herşey daha kolay olucak:))))Şaka.Bitti o konu bizde.Net.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder